Kinas Teracotta Arme



Gårdagskvällen slutade ju rätt komisk, visste inte att jag kunde underhålla mig själv på det viset. När klockan närmat sig 00.30, vinflaskan var slut och pokern började gå sämre så begav jag mig ner på Clarion Sign Hotell för att lyssna när Jonas spelade. Jag blev fast i  baren och lyckades få i mig två drinkar ;) Trevligt!

Somnade som en stock och sov inte speciellt gott när jag drömde att Emil min bror skulle spränga oss i luften med en hemmagjord bomb, med kalcium i. Haha! Drömde även om mitt ex och diverse andra saker. Usch!

Väl när vi vaknat gjorde jag iordning frukost sen begav vi oss ut på stan. Något kallare idag, men vi var fast beslutna i att besöka Östasiatiska Museet. Där vi tittat på Kinas teracotta arme. Det var 1974 som detta fynd gjordes med tusentals teracottakrigare hittades under marken, närmare 6000 krigare.
Alla är handgjorda och alla med ett eget uttryck. De fanns där för att de skulle vakta kejsarens grav. Det tog 40 år och ca: 700.000 män för att färdigställa armen. Förutom armen hittades massvis med djur, såsom hästar, får, hundar.. Kejsaren skapade armen för att skapa ett palats i livet efter detta.

Nu har alltså delar av denna utställning funnits på musset i Stockholm sedan i aug. 2010 och haft närmare 300.000 besökare. Trodde dock inte att det skulle vara så mycket folk idag, men tjii fick vi..

Så i kö, 40 min.. iiiiiskallt

Men en väldigt fin dag

 


 

Utgrävningar,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0